måndag 12 mars 2012

Aposteln Paulus förböner

Denna artikel, som handlar om aposteln Paulus förböner, är skriven av en kristen bekant till mig.

---------------------------

I den tid som nu är - Globaliseringen - kan vi genom olika slags media kommunicera över hela jorden och på ett ögonblick sprida Guds Ord, och som det står uppbygga varandra, trösta, förmana och be via internet.

Aposteln Paulus skrev ner sina förböner för församlingarna och sände runt bönerna med hjälp av budbärare. Han sitter i fängelse i Rom under denna tid.

De brev som innehåller dessa förböner är Efesierbrevet, Kolosserbrevet, Filipperbrevet, och Första Tessalonikerbrevet.

Vad gäller Första Tessalonikerbrevet skrevs detta under en missionsresa till församlingar i området, som då får uppleva martyrförföljelser.

Ja, det var den tiden det! Men det är ALLTID LIKA AKTUELLT då som nu, när man ser ut över Kristenheten med dess lärostrider, och prövningar under förföljelser.

Läs och besinna. Låt dessa förböner vara en förebild för oss i våra böner för församlingar och för varandra. Bönerna visar oss huvudinriktningen för vårt kristna liv, hur vi kan växa andligen i kärlek, insikt och kunskap.

Viktiga ord i bönerna nedan är skrivet i versaler av artikelförfattaren.

Efesierbrevet 1:15-19
"Sedan jag hört om er tro i Herren Jesus och er kärlek till alla de heliga, upphör jag inte att tacka Gud för er när jag nämner er i mina böner.  
Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får EN RÄTT KUNSKAP om Honom.  
Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp Han har kallat er till och hur rikt på härlighet HANS ARV är bland de heliga, och hur oerhört stor HANS MAKT ÄR I OSS som tror, därför att Hans väldiga kraft är verksam."


Efesierbrevet 3:14-21
"Därför böjer jag mina knän för Fadern, Han från vilken allt vad Fader heter i himlen och på jorden har sitt namn. 
Jag ber att Han i SIN härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt ER INRE MÄNNISKA genom SIN ANDE, och att KRISTUS genom tron skall BO I ERA HJÄRTAN och ni SKALL BLI rotade och grundade i kärleken. 
Ni SKALL DÅ tillsammans med alla de heliga KUNNA FÖRSTÅ bredden och längden och höjden och djupet och LÄRA KÄNNA Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. 
Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar I OSS, Honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, GENOM ALLA SLÄKTLED I EVIGHETERNAS EVIGHET, amen."


Filipperbrevet 1:3-5, 9-11
"Jag tackar min Gud var gång jag tänker på er. 
Så ofta jag ber för er alla gör jag det alltid med glädje, eftersom ni har varit med i arbetet för evangeliet från första dagen ända till nu. 
Och min bön är att ER KÄRLEK mer och mer skall överflöda och leda er fram till insikt och klart omdöme, så att ni kan avgöra vad som är rätt och vara rena och fläckfria på Kristi dag, rika på rättfärdighetens frukt SOM JESUS KRISTUS GER, Gud till ära och pris."


Kolosserbrevet 1:3, 9-11
"Vi tackar alltid Gud, vår Herre Jesu Kristi Fader, när vi ber för er. 
Från den dag vi hörde om det (dvs OM ER KÄRLEK I ANDEN, enligt vers 8), har vi därför inte upphört att be för er. 
Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om Hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga Honom, när NI BÄR FRUKT i alla slags goda gärningar och VÄXER TILL i kunskapen om Gud. 
HANS HÄRLIGHETS MAKT skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt."


Första Tessalonikerbrevet 1:2-4
"Vi tackar alltid Gud för er alla när vi nämner er i våra böner, ty inför vår Gud och Fader tänker vi ständigt på er gärning i tron, ert arbete i kärleken och er uthållighet i hoppet till vår Herre Jesus Kristus. 
Vi vet att ni bröder, Guds älskade, är utvalda av Gud."

Kännetecknande för innehållet i bönerna är DET NYA LIVET I JESUS KRISTUS enligt Romarbrevet kap 8, och att det nya livet har börjat fungera och att ordet TILLVÄXT förekommer flera gånger.

/IB