tisdag 11 oktober 2011

Följ Jesus NU, och inte SEN!

I detta inlägg ska jag berätta lite om upplevelser som jag har haft i helgen, och om saker som jag upplever att Gud har lagt på mitt hjärta att skriva om. Kort och gott handlar det om att vi ska FÖLJA JESUS, och att det är hög tid att göra det NU och inte SEN!

Talet om KORSET

Nu i helgen var jag på Gudstjänst, och vi fick uppleva en otroligt stark gudsnärvaro. Jag är vanligtvis inte den person som brukar bli berörd, åtminstone inte så att jag verkligen kan förnimma gudsnärvaron, men nu i helgen kunde jag verkligen känna den! Under lovsången, som var ledd av en ensam man, var det som om vi alla lyfte i salen, och omfamnades av Guds varma kärlek. Och anden i oss gensvarade starkt på denna utströmmande kärlek med en sann tillbedjan i anden.

På besök fanns en äldre gästpredikant, som missionerat utomlands i många år. Han hade redan bestämt i förväg vad han skulle undervisa om, och hade ett papper med sig som han läste ifrån. Men ibland kom han utanför sitt papper, och föll in i den gåva som Gud gett honom, nämligen att berätta om KORSET, om evangeliet, det glada budskapet om Jesus Kristus, vår frälsare. Och när han gjorde det, så förändrades atmosfären dramatiskt i lokalen och jag tänkte för min egen del att nu kan det ske mirakler i lokalen såsom exempelvis helande av sjuka, som en bekräftan på det predikade Ordet. Och när predikanten sedan gick tillbaka till sina papper, så blev det förändring igen i atmosfären, som om det kyldes ner lite granna. Och sådär höll det på fram och tillbaka under hela predikan.


Detta fick mig att tydligt se hur uppenbart det är att vi i vårt torra land Sverige behöver få höra om det sanna evangeliet, det enkla budskapet om korset, om Jesu Kristi död och uppståndelse. Att Gud sände sin älskade enfödde son Jesus Kristus till världen, inte för att döma världen, utan för att rädda den! Att vi genom tron på Jesus Kristus blir rättfärdiggjorda, och blir Guds barn, och får gemenskap med vår älskade Fader i himmelen.

Tron kommer ju av predikan av Kristi ord, och utan tal om detta evangelium som ju är en Guds kraft till frälsning, så förblir det ju såklart väldigt torrt! Tyvärr så hålls det nog alldeles för många predikningar i Sverige som inte kommer i närheten av detta enkla budskap, som ju ger ljus och hopp till människor som sitter fast i alla möjliga slags bojor i mörkret.

Vi alla har uppgifter från Gud

En annan sak som kom starkt till mig i helgen är att vi ALLA kristna, var och en som tror på Jesus Kristus, är viktiga och värdefulla här och nu, och har personliga uppgifter som Gud har förberett åt var och en av oss. Den onde har verkligen lurat många av oss kristna till att tro att vi bara ska sitta och nöta på en kyrkbänk och lyssna på pastorn som predikar så fint på söndagarna. Men detta är ju helt fel! Gud vill använda dig och mig, och inte bara några fåtal evangelister eller pastorer.

Nu är inte alla kallade till att vara evangelister eller pastorer, men jag är alldeles övertygad om att Gud har en plan för dig och mig som är specialdesignade att passa just oss personligen. Vi har en fri vilja att tacka ja eller nej till denna plan, men visst vill vi väl allra helst tacka ja! Det kristna livet att följa Jesus är otroligt spännande, och mättande. Vi behöver inte bekymra oss för att sakna något om vi vandrar i Guds vilja, och i förtröstan på att Gud tar hand om oss.

Men vad behöver vi göra för att vandra i Guds plan för oss? Det behöver faktiskt inte vara svårare än att vi överlämnar oss själva i Guds händer, och säger ett JA från djupet av våra hjärtan. Vi söker Guds rike och Hans rättfärdighet först och främst, och sedan kommer vi att få se att Guds Helige Ande börjar verka, och leder oss in i Guds plan för oss. Detta är ett Guds verk. Det sker med Andens kraft och inte någon människas styrka och kraft (Sak 4:6). Vi behöver därför inte hamna i någon prestationsångest, utan bara lära oss att stilla vila i ett mottagande av den kraft och ledning som Gud ger oss genom sin Ande.


Nu kanske du frågar dig hur du ska kunna ta emot det Gud vill ge dig, och hur du lär dig Andens ledning? Jag tror att det bästa sättet är att börja med att stänga in dig i din kammare och söka Gud genom bön och bibelläsning, så ska du få se att det börjar hända grejer! Var tålmodig och uthållig. Gud är en personlig Gud, som vill leda oss var och en personligen, så vi behöver inte stirra oss blinda på några andra runt omkring oss för att lära oss hur saker fungerar, utan Gud själv kommer att lära oss, genom sin Helige Ande.

I bibeln får vi ju en bild av att alla vi som är Guds barn utgör en del av Kristi kropp. Och i denna kropp är vi var och en av oss olika leder och kroppsdelar. För att få en hel fungerande kropp så måste vi hitta till den kroppsdel som just du och jag representerar. Vi ska inte bli kopior av varandra och följa i andra människors spår, utan vi ska var och en personligen följa Jesus. Bara HAN kan visa oss vem vi är. Tyvärr har vi kristna blivit bra på att följa människor, och börja göra samma saker och säga samma saker som våra favoritpredikanter, men om vi gör det blir vi som sagt bara kopior, och dessutom SÄMRE kopior än originalet. Om vi kopierar andra så fördröjer vi dessutom processen att bli just den DU och JAG är ämnade av Gud att vara. Så sikta på att bli dig själv!

NU är det tid, inte SEN!

I predikan av denne gästpredikant, som jag hörde i helgen, så kom följande ord till honom: Att det är tid NU att följa Jesus, och inte SEN. Att det är tid NU för Sverige och inte SEN. Vi ska alltså inte sitta och vänta på bättre tider, utan vi ska handla här och nu!

Denne predikant är inte den första med att säga, och som jag har hört det senaste året, att Gud har börjat verka med sin Ande i Sverige. Vi har inte tid att längre sitta och nöta på kyrkbänker, eller pyssla med saker som inte är det Gud har tänkt för oss, utan vi har var och en ett ansvar att komma in i Guds plan för oss.

Jesus kommer snart, och det kan vara kort om tid kvar. Vi får var och en bestämma själva vad vi gör denna sista tid, men jag är övertygad om att vi blir allra lyckligast och mår allra bäst om vi vandrar hand i hand tillsammans med Jesus. Jag tror dessutom att vi snart kommer att möta svårare tider i Sverige, och över hela världen. Dels ekonomiskt, men också svårt på andra sätt. Hela jorden skakar! Naturkatastrofer, svält och sjukdomar börjar bli vardagsmat. Vi ser inte så mycket av detta i Sverige, men det kan som sagt komma svårare tider även här. Men om vi vandrar i förtröstan på att Gud tar hand om oss, så har vi inget alls att frukta, utan kommer att på ett övernaturligt sätt klara svåra omständigheter. Vår omgivning, människor som fortfarande lever i mörker, kommer att behöva troende som förtröstar på Gud. Så vi gör både oss själva, och vår omgivning en stor tjänst, om vi vandrar i umgängelse med Gud.


Nu på morgonen, när jag med morgonkaffet i ena handen, morgonsurfade på Internet, så hamnade jag ganska så snart på en sida där jag kunde läsa om en profetia som Frälsningsarméns evangelist Daniel Viklund fick för ett par år sedan från Herren. Den kallas för "Profetord till Sverige", och jag tror att den är minst sagt högaktuell för oss idag. Åtminstone jag själv kände att jag blev starkt berörd i min Ande nu när jag läste den, och gav mig inspiration att skriva hela detta blogginlägg. Här nedan kan du ta del av denna profetia:

Profetord till Sverige - Daniel Viklund 2009-11-28
...Förakta inte profetior, men pröva allt...1 Tess 5:14-22

Jag har inte glömt Sverige, säger Herren. Jag ska ge mina änglar befallning om detta land som aldrig tidigare. Mina barn ska få del av mitt gudomliga rådslut för Sverige.

Jag har ställt er inför vad inget öga har sett, inget öra har hört och vad människohjärtat inte kunnat ana, säger Herren. Jag ställer inför en Uppenbarelse av mig Själv. Jag ställer er inför min storhet, inför mitt Majestät. Jag ställer er inför min närvaro, jag ställer er inför min glödheta kärlek, inför min Ande. Jag ställer er inför det jag ska göra i dessa dagar ty jag skall i dessa dagar utgjuta av min Ande på nytt och era söner och era döttrar ska profetera, mina tjänare och tjänarinnor ska profetera och ni ska få se min härlighet uppenbar också i detta land, säger Herren.

Frukta inte. Se er inte ängsligt om. Fråga mig inte ängsligt: har du glömt oss? Ni ska inte längre fråga mig om jag har glömt Sverige för jag har alls inte glömt detta land, säger Herren. Jag har haft planen klar sedan världens grundläggning och i dessa dagar så lyfts den upp och den läggs på det himmelska altaret och jag ska ge mina änglar befallning om detta land som aldrig tidigare. De ska få ta ritningen från urminnes tid och den ska sänkas ner och ni ska få del av mitt eviga rådslut, säger Herren. Ja, jag ska utgjuta, sannerligen ska jag utgjuta av en uppenbarelsens Ande och mina tjänare och mina vittnen, ja, mina lärjungar säger Herren och mina barn säger Fadern, ska få del av det gudomliga rådslutet och i det gudomliga rådslutet ska ni finna mig, för sannerligen, den som söker mig uppriktigt kommer också att finna mig.

Jag vill tala till er mina barn och säga: Den som söker, han finner, den som ber, han får, och för den som bultar ska dörren öppnas, också dörren till detta land, säger Herren, till denna stad, och denna ort, säger Herren. Allt står berett i de himmelska gemaken och jag ska ge mina änglar befallning i dessa dagar att bära ut mina strategier, bära ut mina planer, bära ut mina skeenden. Och jag frågar efter ett folk på jorden, ja, jag frågar efter ett folk på jorden som säger: Herre, här är jag, sänd mig!

Och när ni ställer er i rad med profeterna, när ni ställer er i rad med apostlarna när ni ställer er i rad med evangelisterna, herdarna och lärarna säger Herren, så kommer ni att få se det som inget öga sett, inget öra hört och vad människohjärtat inte kunnat ana. Det skall uppenbaras också på denna plats, i denna stad, också i detta land, säger Herren.

Ni behöver inte ängsligt och fruktande be, utan ni ska hädanefter be i en tro, i en tro som får bergen att flyttas. Ni ska hädanefter be i en ny Ande av tro, ty tillsammans med denna strategi så utgjuter jag av trons ande och vantro, klentro och avsaknad av uthållig tro ska jag bota, säger Herren. Jag skall låta en ande av tro strömma fram och ni ska få se vattnet välla fram under östra portens tröskel, ni ska få se den dubbla strömmen välla fram och jag begär av er mitt folk att ni släpper taget om era egna gärningar, släpper taget om era egna verk och låter byggas upp till ett andligt husbygge i mig, låter er byggas in i mitt verk, ty mitt verk är ni skapade och förberedda av mig, säger Herren för att vandra i förutberedda gärningar. Och jag säger ytterligare en gång: Allt är förberett för detta land! Allt är förberett för detta land. Se er inte ängsligt om efter något annat än det ord som utgår från min mun, för det har makt att förflytta berg och det har makt att uppehålla allt. Lämna all ängslan, all fruktan därhän, säger Herren, för min våg skall välla över er.

Och det vatten ni ser välla upp under östra portens tröskel är min kärlek, säger Herren, det är min kärleksflod som väller upp på nytt. Åh, det har funnits en sådan kärlekslöshet i detta land, men jag ska råda bot på den och jag skall låta kärleken strömma och de som inte låter sig bli överväldigade av kärleken kommer heller inte att kunna införlivas i mitt verk, för det är med kärlekens Ande som jag bygger mitt verk i dessa tider.

Det är med förtecken av kärlek som jag låter min musik ljuda över detta land på nytt, säger Herren och ni ska få höra en ny typ av sånger, en ny typ av melodier, en ny typ av musik strömma fram. En unik musik för denna tid som har sitt upphov i himlen. Ja, ni skall sannerligen förstå vad det innebär, att mina änglar prisar mig, att mina änglar lovar mig, att mina änglar tillber mig. Ni ska se tillbedjan förlöst på jorden och tillbedjarna tillbe i ande och sanning som aldrig förr. Ja från plats till plats kommer budkavlen att gå. Mina härolder kommer att ropa ut detta på plats efter plats. Frukta Herren! Tillbe Honom! Ni kommer att höra rapporter från den ena platsen efter den andra om att mina härolder ropat ut samma budskap. Frukta Herren! Ge Honom äran! Tillbe Gud, ty stunden för hans dom har kommit!

Ja sannerligen på domarnas vägar ska jag gå genom detta land men på grund av ett folk som lever i tillbedjan, ett folk som lever i kärlek, på grund av ett folk som lever i mina strategier ett folk som har släppt taget om sina egna gärningar och funnit trons vila i mig, så ska jag skona städer, ska jag skona bygder, jag ska skona hela län från att komma under domen och ni kommer att se en sådan tydlig skillnad på de orter där man hörsammat kallelsen och ställt sig inför mig i denna tillbedjan och på de orter där jag blivit avvisad. Över de orter där jag blivit avvisad kommer mina tårar att falla som domsvatten, säger Herren, men på de orter där jag blivit välkomnad skall min härlighet bryta fram och människor kommer att fly från dessa spökstäder till de orter där min härlighet är rest. Jag skall resa ett tempel på denna ort. Jag ska resa ett tempel i dessa bygder och till detta tempel kommer människor att ta sin tillflykt när domarna börjar drabba jorden och dess invånare skall lära sig rättfärdighet.

Frukta inte för min dom, säger Herren, för när ni döms fostras ni av mig för att ni inte ska bli fördömda med världen. Ha förtroende! Ha tro, ha tro, ha tro, säger Herren, för jag vet vad jag gör även när jag sänder mina domar. För er mitt folk som finns i Kristus Jesus, finns ingen fällande dom och ni ska stå där renhjärtade och jublande när ni får se dem som har fostrats genom min tuktan kommer från öster, från väster, från norr och från söder. Ja ni ska få bära dem fram. De kommer stapplande fram ur världsandens mörka schakt. De kommer stapplande från otuktshusen. De kommer stapplande från bedrägeriets kvarter. De kommer stapplande från trasighetens och söndringens katakomber. De kommer stapplande ut ur Babylon, för att söka skydd bland mitt folk, säger Herren. Gör er redo, gör er redo. Vad hittills aldrig ägt rum kommer att ske och ändå är det bara en liten glimta av allt jag kommer att göra.

Jag är fortfarande en Gud som gör mer än ni kan be eller tänka och sannerligen har ni bett och sannerligen har ni tänkt men nu är tiden inne då ni ska se vad ni inte bett, vad ni inte tänkt och vad ni aldrig har kunnat föreställa er, för det är min tid nu, säger Herren. Jag gör anspråk på själva tiden. Det är inte ni som äger tiden, säger Herren, utan det är jag och den tid som nu inne är på denna ort och in denna stad, i detta land, säger Herren, det är min tid och min tid för Sverige är NU och ni skall löpa åstad.

Säg inte i morgon, säg inte igår, utan säg : Idag hjälper Herren! Säg inte det är sedan, det är sedan, det är sedan. Nej NU vill jag gripa in och i min helige tjänare Jesu namn skall jag göra stora ting ibland er och markerna ska skakas, ja sannerligen markerna ska skakas. Bygderna ska skakas och den sista skörden, den sista frukten ska skakas loss ur den svenska fosterjorden. Ja, jag ska skaka loss frukten, jag skall skörda och tröska. Jag ska ta mig an er sak, säger Herren. Jag skall ta mig an er lidelsefulla längtan för jag har hört ert bönerop. Jag har hört det svidande hjärteropet om att jag ska förbarma mig, och jag är fortfarande densamme. Jag är en Gud, stor i nåd, stor i långmodighet och jag kommer att förbarma mig. Jag som ropade ut inför Mose att jag är en Gud, barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning och som bevarar nåd mot tusenden.

Jag ställer mig nu vid den andliga kusten till detta land och jag ropar in över landets gränser. Jag är en Gud barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning. Ni ska sannerligen få möta min barmhärtighet, min nåd och sanning. Och när allt detta samverkar skall ni veta mitt folk att för den som älskar mig samverkar allt till det bästa.

Så säger Den Helige Ande!!!

Källa: Nyhetsbrev från Daniel Viklund