tisdag 25 januari 2011

Bra om bön

Det är säkert fler än jag som någon gång funderat över bön och ställt sig frågor som:

- Hur ber jag bäst för att Gud ska lyssna?
- Hur ofta ska jag be?
- Varför får jag inget bönesvar?
- Vad är bön egentligen?
- Kan jag be om vad som helst?

Sven Reichmann behandlar ämnet bön i undervisningen "Lönar det sig att be?". Huvudbudskapet är att vara ödmjuka, bedjande Guds barn, att vi ska se fram emot Jesu återkomst, och att bön aldrig är en teknik. Den tar också upp att ju närmare slutet, innan Jesu återkomst, vi kommer, desto svårare blir det att be. Vår uppmärksamhet riktas till världen, och allt som händer runt omkring oss, istället för att uppehålla vår dyrbara relation till vår Fader.

Här kan du lyssna på undervisningen: Länk till "Lönar det sig att be?"

Ta dig gärna tid att läsa följande vackra gamla psalm. En bra bön helt enkelt!

Herre, lär mig bedja,
Herre lär mig tro!
Blott hos dig mitt hjärta
finner frid och ro.

Herre, lär mig älska,
älska såsom du!
Med din egen kärlek,
fyll mitt hjärta nu!

Herre, lär mig offra,
som du offrat dig.
Dina fotspår följa,
när du kallar mig

Herre, lär mig lida,
tålig, from och mild.
Och så återgiva,
i mitt liv din bild!

Herre, lär mig bida,
dagen, som skall gry.
Vaka, bedja, medan
nattens väkter fly!

(Text: Linus Hellzon)