söndag 16 januari 2011

Jag såg en stjärna falla

Jag blev idag ledd till en sång som heter "Jag såg en stjärna falla", skriven av Carl Boberg i slutet av 1800-talet. Även om den skrevs för länge sedan så är den högaktuell för oss som lever idag.

Sången handlar om att Jesus kommer snart, och att vi kristna ska göra oss redo för Hans återkomst. De "stjärnor som faller" handlar om de kristna som på ett eller annat sätt lämnar den smala vägen, och kommer bort ifrån källan Jesus Kristus. Jesus själv nämner i evangelierna att stjärnor kommer att falla strax innan han kommer tillbaka (Matt 24:29, Mark 13:25). En stjärna är här en bild av kristna individer.

Jag själv är en sådan kristen, en stjärna som föll, som lämnade den smala vägen för att istället gå den breda vägen. För drygt 20 år sedan, i min tonår, lämnade jag den församling jag var med i. Jag trivdes inte där, och förstår nu såhär efteråt att en stor orsak till att jag inte trivdes var för att mycket som försiggick i församlingen var människors verk och påhitt. Det var religiöst, och var inte fött av Gud. Tongången var ganska hård och fördömande. Den fick mig att känna att jag inte dög och räckte till.

Under alla dessa 20 år som jag var borta från Gud, så lämnade jag egentligen aldrig tron. Det fanns en liten, liten låga kvar på veken. Det största motståndet att komma tillbaka till Gud var min felaktiga föreställning att jag inte längre var välkommen tillbaka. Jag trodde att jag var fördömd för alltid.

En vacker sommardag, för ca 1,5 år sedan, så började jag få en längtan tillbaka till Gud. Idag förstår jag att det var Jesus som hade letat upp sitt förlorade får. Jag fick en ny chans, en ny inbjudan, och jag tackade JA. Och för denna andra chans är jag Honom evigt tacksam!

Nu vet jag att jag är förlåten, och är älskad av Gud. Jag visste ju att Gud förlåter alla människor, men ändå stod det inte klart för mig att det även gällde mig. Det kan låta dumt i andras öron, men den onde vet vilka lögner som fungerar på var och en av oss - allt för att vi ska falla ur Kristus och mista vår kraft och styrka att vara ett ljus för vår mörka omvärld.

Det är en speciell tid vi lever i nu. Det är en tid av avfall, en tid då Kristi brud renas. Vi alla får ett val, att antingen älska våra liv här i världen, i det jordiska, eller om vi vill mista våra liv och leva i efterföljelse till Jesus. Det är en kort stund vi lever på jorden, jämfört med den evighet som sedan väntar oss. Så egentligen borde ju valet inte vara så svårt?

Om du vet med dig att du tappat tron på Jesus, om du vet med dig att du inte längre vandrar på den smala vägen med Jesus, så ta din chans att vända om till källan Jesus Kristus. Du är mer än välkommen! Än finns det liten tid kvar innan Han kommer åter.

Ta dig gärna tid att läsa sångtexten nedan, för den är från Herren:

1.
Jag såg en stjärna falla
Ifrån Guds himmel blå
Då tänkte jag på alla,
Som bort från Jesus gå.

2.
O, många tusen själar,
Som förr hört Jesus till,
Nu blivit syndens trälar
Och fara åter vill.

3.
De hava mist sitt fäste,
Sin Gud, sitt hopp, sin tro,
Som fåglar utan näste
De hafva ingen ro.

4.
O fallna stjärnor arma,
O, lampor utan glans!
Må Herren sig förbarma
Och bringa er till sans

5.
Stån upp, I släckta vekar,
Och söken nåd hos Gud!
Flyn ut ur Sodoms lekar
Och frukten Herrens bud

6.
Den blinda världen skalkas
Och drömmer tiden bort
Men domens fasor nalkas
Med jämmer inom kort

7.
Man skämtar ej bort döden
Och ej bort Herrens dom,
Man tvivlar ej bort glöden
Som brinner där bortom.

Kör:
Stån redo bröllopstärnor,
Si, Jesus kommer snart!
O, vaknen fallna stjärnor,
Stån upp och lysen klart!